Convivencia y ciberconvivencia - Convivencia
Bizikidetza eta Ziberbizikidetza
Bizikidetza eta Ziberbizikidetza
Bai 47/2010 FORU DEKRETUAK bai 204/2010 Foru Aginduak Nafarroako Foru Komunitateko ikastetxeetako bizikidetza arautzen dute. Foru dekretuak hau arautzen du: “Elkarren ondoan bizitzen irakastea eta ikastea, elkarrekin bizitzen ikastea, hezkuntzaren helburu funtsezkoenetako bat izateaz gainera, egungo hezkuntza sistemen eginkizun nagusietako bat da. Ikaskuntza hori baliotsua da berez, eta ezinbestekoa da, gizarte demokratikoa, solidarioa, kohesionatua, kritikoa eta baketsua sendotu nahi badugu”.
Desberdintasunak aintzat hartuz elkarrekin bizitzen ikastea, eskolan eta gizartean, hori da gure erronka eta guztion ardura. Jazarpenaren aurka borrokatzea baino hagitzez gehiago da: bizikidetza positiboa, bazterketarik gabekoa, aniztasunetik sustatzea da.
Bizikidetza ez da espazio errealetan soilik gertatzen. Orain gu “elkarrekin bizi gara” eta interakzioan ari gara, neurri handi batean, espazio zibernetikoan. Erlazio horiek urrunagokoak izanik, haien erabilera ona egitea izanen da interakzioa positiboa.
Sarea ingurune erabat osasungarria izatea nahi dugu, eta ziberbizikidetza positiboa sustatu. Horretarako, komunitate bateko kidetza-sentimendua eta harekiko konpromisoa gureganatu behar dugu, eta herritartasun digital arduratsua lortu.
Lehen laguntza
-
Desberdintasuna errespetatuz eskolan eta gizartean bizitzen eta elkarrekin bizitzen ikastea da gure erronka, eta hezkuntza-komunitate osoa horren erantzule gara. Jazarpenaren aurka borrokatzea baino askoz gehiago da: bazterketarik gabeko bizikidetza positiboa sustatzea da, aniztasunetik abiatuta.
-
Abenduaren 29ko 3/2020 Lege Organikoak ezartzen du, hezkuntza-sistemaren oinarrizko printzipioen artean, bizikidetzarako, errespeturako, gatazken prebentziorako eta konponbide baketsurako hezkuntza, bai eta bizitza pertsonalaren, familiakoaren eta sozialaren eremu guztietan indarkeriarik ezaren kultura ezartzeko eta eskola-jazarpenaren eta ziberjazarpenaren aurkako borroka ere, ikasleei tratu txar, sexu-abusu, indarkeria edo diskriminazio mota guztiak onartzen laguntzeko.
-
Bizikidetza ikasi eta eraiki egiten da, hezkuntza-komunitate osoa nahi dugun ikastetxe-ereduaren partaide gara. Gizarte elkarrizketatzaileagoa, berdinzaleagoa, erresilienteagoa, errespetuzkoa eta baketsuagoa eraikitzea, desberdinen arteko bizikidetza positiboa lehenetsiko duena, horixe da aurrean dugun zeregina.
Protokoloak eta legedia
-
Jardueren laburpena
Aholkularitzaren esku-hartzeek urte hauetan izan duten bilakaera taula honetan ageri da:
- Lan eskuliburua
- Lekukoaren jakinarazpena ikastetxeko zuzendaritzari
- Prozedura arrunta abiarazteko dokumentua
- Prozedura arrunta hasteko jakinarazpena
- Bideratzailea ezesteko idatziaren erantzuna
- Ebazpen-proposamena
- Prozedura amaitzeko ebazpena
- Hezkuntza-arloko neurria berrikusteko eskaera Eskola-Kontseiluari
- Eskola-Kontseiluak hezkuntza-arloko neurria berrikusteko eskaerari buruz egindako proposamena
- Azken ebazpena eta jakinarazpena interesdunei
- Prozedura hitzartua zuzendaritzaren eta interesdunen arteko bilera
- Prozedura hitzartua bizikidetzarako konpromisoa
- Lan eskuliburua
- 1.eredua. Ikastetxeko bizikidetza plana
- 2.eredua. Ikastetxeko bizikidetza planarean urteko zehaztapena prestatzeko eredua
- 3.eredua. Ikastetxeko bizikidetza planaren urteko zehaztapenaren memoria
- 4.eredua. Eskola jazarpeneko kasuetarako protokoloaren eredua
- 5.eredua. Hezkuntza esparruan genero-indarkeriako kasu bat gertatzen denean jarduteko gida
- 6.eredua. Ikastetxean hezkuntza bitartekaritzako programa ezartzea
- 7.eredua. Hezkuntza bitartekaritzako prozesua
- 8.eredua. Ikastetxean bizikidetza ebaluatzeko adierazleen zerrenda
- Eskubideak eta eginbeharrak arauak bihurtzeko
- Elkarbizitzaren aurkako portaerak eta aplikatu beharreko neurriak
- Bereziki kaltegarriak diren portaerak eta aplikatuko beharreko neurriak
Bizikidetza-plana
Laguntza programa Hezkuntza Sailak bizikidetza hobetzeko eta, bereziki, jazarpena eta ziberjazarpena prebenitzeko abian jarri duen erantzuna da.
Gure ikastetxeko bizikidetzaren garapenari buruz hitz egiten dugunean, komenigarria da jazarpenaren prebentzioaren kontzeptua gainditzea, ekintza tratu ona sustatzera bideratzeaz gain, desberdinen arteko tratura eta ikasgeletan hezkuntza emozionala garatzera bideratzeko.
Hezkuntza-eremuan, ekintza arautu behar da, eta gatazkak konpontzen jakin behar da, leherketa- eta sufrimendu-fase batera iritsi aurretik, eta fase horrek zaildu egiten du haien kudeaketa. Ezinbestekoa da aniztasuna aberastasun-iturritzat hartzen duten eta inklusioaren alde egiten duten espazioak sustatzea, integrazioaren bidezko koexistentzia gaindituz.
Ondoezaren kontzeptuari aurre egin behar zaio, zentzu zabalenean ulertuta: minarekin, talde-kohesio ezarekin, enpatia eta asertibitate ezarekin eta errespetuzkoak ez diren harremanen bizipenekin zerikusia duten emozio guztien multzoa.
Eskolaren lana funtsezkoa da, eta irakasle sentikorrak, kontzientziatuak eta sentsibilizatuak behar ditu, ikasgelan eta ikasgelatik kanpo gertatzen diren harreman-, topaketa- eta desadostasun-prozesuak erregulatzeko gai izanik.
Ikasgelan tratu eta hezkuntza emozionalaren garapenak gaitasun-tratamendua izan behar du, beharrezkoa baita ikasleek beren taldean berdinen artean bizitzeko eta gizartean bizitzeko gaitzen dituzten trebetasun sozialak eta pertsonalak eskuratzea.
Azken batean, bizitzarako oinarrizkoak eta ezinbestekoak diren gaitasunak, ikaskuntza hori hainbat une, testuinguru eta gizarte-harremanetara egokitzen eta transferitzen jakinda.
Bizikidetza eraikitzeko hezkuntza-prozesu partekatu gisa ulertu behar da, non pertsona guztiek elkar aberasten duten, beren ekarpena eginez.
Bizikidetza Planaren zehaztapenak ikuspegi partekatua izan behar du, eta ikuspegi komunitarioan txertatu behar da, hezkuntza-eremuan bizi diren pertsona guztiak integratuta senti daitezen. Ikasleez eta irakasleez gain, funtsezkoa da familiak eta ikastetxeetan lan egiten duten pertsona guztiak integratzea, baita eskolatik gertu dauden erakunde eta entitate aliatuak ere.
Horregatik, beharrezkoa da familiak inplikatzea ikastetxeko bizikidetza hobetzeko prozesuan, ikastetxearen hezkuntza-proiektuarekiko konplizitatea eta konpromisoa bilatuz.
Bizikidetza Plana berrikustea eta berritzea, prebentzio-ekintza eta jarraibide zehatz eta estandarizatuetatik urrun, prozesu sortzaile eta esanguratsua izan behar da, eta, batez ere, dinamikoa, ikastetxeari bere burua berrasmatzen lagunduko diona. Horrela, bizikidetzaren erregulazioa bera nortasunaren ezaugarrietako bat izan daiteke elkarbizitza bera eraldatzeko, eraikuntza kolektiborako aukera gisa.
Beraz, ez gara prozesu "zurrun" eta estatikoaz ari, baizik eta prozesu bizi, dinamiko eta ireki batez, etengabe berrikustea eta hobetzea ahalbidetuko duena.
Prozesu horrek hausnarketa-aldi esanguratsua ireki behar du hezkuntza-komunitatean, eta modu partekatuan jarraitu beharreko sentimendua eta bidea islatu behar ditu.
Genero-begirada ahaztu gabe eta, zentzurik zabalenean, aniztasunaren kontzeptua kontuan hartuta.
Gomendioak Laguntzatik
Lotura interesgarriak
Errealitate Sozialaren Behatokia
-
Errealitate Sozialaren Behatokia
Visitar web
Estatu mailako Eskola Bizikidetza Behatokia
-
Estatu mailako Eskola Bizikidetza Behatokia
Visitar web
CONVIVES GGEE, hezkidetza eta bizikidetza positiboarekin konprometitutako pertsona elkartea
-
CONVIVES Asociación de personas comprometidas con la convivencia positiva, la coeducación y los DDHH.
Visitar web
Juegos para disolver rumores
-
Manual de Actividades Antirumores para personas jóvenes. Ayuntamiento de Bilbao
Visitar web
Cortometraje: Si vieras a esta niña en la calle, ¿pasarías de largo? | UNICEF
-
Material para el abordaje de prejuicios
Visitar web -
https://www.youtube.com/watch?v=QTYeOe4jIKo
Visitar web -
"No quiero cantaores con síndrome de Down" | Gente Maravillosa. Video para abordar la discriminación
Visitar web -
Vídeo danés que nos recuerda lo fácil que es encasillar a las personas. Video para abordar los prejuicios
Visitar web -
https://www.youtube.com/watch?v=P_X500l2rhQ
Visitar web